Dr.Simon svarar





Hej doktor Simon!

Jag har så länge jag kan minnas haft en konstig utväxt mitt i ansiktet.
Sitter precis ovanför munnen, under ögonen och emellan mina kinder.
Ibland när jag är förkyld rinner det grön gegga ur den.
Jag har funderat på att skära bort den med en morakniv, men jag vet inte.
Borde jag söka hjälp?

Orolig trebarnsfar



Hejsan!
Det är bra att du kom hit och sökte hjälp.
Legitimerade läkare har oftast ingen koll på den här sortens problem.
Det du syftar på är vad vi läkare kallar näsa.



Näsan har vi egentligen ingen nytta av.
Trots detta föds spädbarn runt om i världen med denna deformation.
Man kan säga att det är ungefär som blindtarmen i människan.
Finns där, men fyller ingen större funktion.
Vill du fortfarande få din näsa bortopererad föreslår jag att du kontaktar din lokala klinik.
Skär inte bort din näsa på egen hand, då det kan leda till inflammation.
Jag tackar för din fråga och hoppas du fick ett hjälpande svar.

Dr.Simon



Dagens fakta: Näsan slutar aldrig växa på människan





Skicka in nya frågor till Doktor Simon, eller kommentera detta inlägg med din fråga.

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
How you doin?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ditt budskap:

Trackback
RSS 2.0